Трудности на приспособяването
Всички деца преживяват
стрес при постъпването в детската градина. За някои от тях той трае няколко
дни, за други – месец, а при особено силни адаптационни трудности може да
продължи цяла година. Колкото и грижлива да е била подготовката на детето за
този преломен момент – постъпването в детската градина – първоначалния стрес
няма как да бъде избегнат. И до голяма степен тежестта му зависи от
емоционалната стабилност, позитивизма и увереността в успеха на начинанието на
майката.
Обичайно адаптацията
продължава около месец. Ако след тази период плачовете сутрин продължат или се
появяват през различни интервали от време, ако се появят и други промени в
обичайното поведение на детето, наложително е да се разберат причините и да се
вземат определени решения: преместване в друга група или градина, спиране на
детето от посещение в заведението за някакъв интервал от време.
По какъв начин детето
може да изрази нежеланието си да посещава градина?
Най-често сутрин децата
се вкопчват с рев и писъци в майките или бащите, които ги водят и не искат да
ги пуснат да си тръгнат. Може да издебнат подходящ момент и да хукнат след тях,
дори да излязат извън сградата, с опасност за живота си. При други деца
нежеланието се изразява органически – с връщане към стари навици на напишкване
и наакване, смукане на пръст, биберон, нощни кошмари, неясни оплаквания от
болки или неразположения – разстройства, отити, болки в корема, запек. В
групата детето може да изрази нежеланието си с агресивно поведение към другите
деца или апатия и отказ от участие в каквито и да било занимания.
Причините за трудното
адаптиране
Те са много
разнообразни. В някои случаи става дума за много покровителствано от
семейството си дете, което не е самостоятелно и е уверено, че не може да
съществува без близките си. В други става дума за ревност – в къщи остава
по-малко братче или сестриче и детето ревнува майка си от него. В трети детето
живее сред непрекъснати кавги между родителите си и се страхува, че без него с
тях може да се случи нещо лошо. Някои деца тълкуват тръгването на градина като
знак, че родителите не ги обичат и гледат на детската градина като на
изоставяне и отхвърляне. Други просто не са достатъчно зрели психически и
физически, за да прекарват толкова много време сред толкова много хора без
близките си. Проблемът може да е и в детската градина: неудачно посрещане,
антипатия към член от екипа и от член на екипа, страх от учителка/и или друг
член от персонала, неприятни изживявания.Не е лесно установяването на
истинските причини за продължителната адаптация, защото е много трудно да
разбереш какво точно мисли 3 годишния човек. Но е наложително да се направи, за
да се вземат решения за по-нататъшния живот на детето.
Детската градина –
уморително преживяване на децата
При целият позитивизъм
на предварителната подготовка действителността в групите е твърде изморително и
изнервящо преживяване за децата. В началото те са
стресирани от огромния (за тях) брой от непознати възрастни и деца и хаоса от
тези много хора, непознати играчки и предмети и нов, неотменим ред и режим е
твърде натоварващ и изморителен за малкия човек. Те не могат да разберат защо
възрастните, с които току що са свикнали донякъде изчезват около обяд и на
тяхно място идват други, с които също трябва да се свиква. Усещат, че има
някакъв ред в тези изчезвания и появявания, но не могат да схванат този ред и
това ги прави неспокойни и неуверени. Освен това през цялото време на престой в
заведението те непрекъснато са развеждани от занималнята в умивалнята или тоалетната,
във физкултурния салон или на двора, т.е. за тях средата е разпокъсана и поради
това – застрашителна. В тази среда отделното дете няма свое интимно място, в
което да се оттегли за възстановяване и покой, няма собствен предмет, който да
му служи за опора и да му дава сигурност. (За това препоръчаме на нашите родители в началото да водят децата си с любима играчка,
която да не е много скъпа или лесна за счупване или разваляне. Тази играчки
служи за емоционална опора за детето в непознатата среда.)Така детето
съществува 9-10 часа сред непрестанно движение и шум, сред непознати хора и
предмети. Този начин на живот би изморил и изтощил и възрастен човек, та какво
остава за неукрепналата и несъвършена детска психика! Ето защо съветваме родителите на новопостъпили деца да ги вземат възможно най-рано
– около 16,30 часа, за да защитят детската психика от трудностите на дългия
работен ден.
Ето, това обичайно се
случва първите дни детската градина. Как ще организирате своя и на детето ден зависи
само от вас. Нашият единствен съвет е: не
бързайте да започнете работа още на другия ден, след като детето ви постъпи в
ясла или детска градина. Изчакайте 1-2 седмици и бъдете на разположение духом и
тялом на детето си и неговите учители, докато премине адаптационния период.
Бъдете като пристан в бурно море – стабилни, емоционално устойчиви, позитивни,
уверени в успеха, за да бъде успешен и старта на детето ви в образованието!
източник- Интернет
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.